תקופת ימי הביניים

בשלב מסוים רומי צוברת תדמית נהנתנית. פחות רצינית. זה היה חלק מהדעיכה של רומי עצמה.

מי קובע את המנצחים? לא תמיד התוצאה האובייקטיבית. לפעמים הקהל באמצעות תנועת היד עם האגודל למטה ולמעלהאו הקיסר הם שקובעים את זהות המנצח. הספורט הרומי- יותר פופוליטסטי, המנצח ללא פרמטרים קבועים, המרכיב יכול להיות מזעזע כי אולי ניצחת אבל האנשים לא מעודדים אותך וזה כמובן יכול להסתיים במוות.עבור ספורטאי היעדר הממד הרציונלי הופך את הדבר לכפוי, גם אם הוא משתכנע שהוא נועד להיות גלדיאטור.

תקופת ימי הביניים

החלה מהמאה ה-5 לספירה. המבנה הפוליטי חברתי המזוהה עם תקופה זו הוא הפאודליזם,. אחת השאלות שעולות הוא איך המנגנון הפאודלי, ששולט על האדמות, איך זה מצליח להחזיק מעמד כל כך הרבה זמן ולשמור על יציבות. וזה כמובן- הכנסייה, הכנסייה גיבתה את התקופה הזו ונתנה לה לגיטימציה.

אבירים= הרוכבים על סוסים הוא סוג של מעמד שיעניק טובות הנאה, וזה משמר את מבנה המשטר. כך קבוצות המיעוט האליטיסטיות שומרות על העוצמה שלהן. אבירות כרוכה באמצעים יקרים ובפמליה מלבישה, מה שמנגיש את זה רק לאליטה. [כל עוד האדם על הסוס היה בלתי מנוצח לעומת האדם ההולך על הקרקע ללא הסוס. ברגע שהצליחו לנצח את האדם על הסוס (למשל הנשק החם) נגמרים ימי הביניים].

חלק מהדומיננטיות הזו בא לידי ביטוי גם בהכשרה של אותם אבירים שצריכים להיות מיומנים, וזה בא לידי ביטוח בתחרויות וטורנירים שיש להם היבט ספורטיבי מובהק, המטרההיא לשפר יכולות. והמרכיב הנוסף הוא שלא יעלה על הדעת שאדם שאינו שייך למעמד זה יתאמן בספורט זה. כלומר ההבחנה בין המעמד האריסטוקרטי לבין המעמדות הנמוכים- אין מוביליזציה! הפער חד משמעי ואין אפשרות להתניידות. לכן יש איסורים חמורים שאדם שלא שייך למעמדות אלו להחזיק חרב למשל ובמיוחד סוס.

להיות אביר זה מסובך- חייבים הון ראשוני, שיהיה לך סוס, פמליה של עוזרים שתלביש את הלוחם וכו'. ההבחנה תבוא ליטי ביטוי בהכשרה וגם בצורות אחרות כמו למשל הצייד שהוא פופולארי באותם ימים, מבחין בין בע"ח שמותרים למעמד הגבוהה ובע"ח שמותרים למעמד נמוך. למשל צבעים רק למלך ואנשים מותר לצוד ולאכול אותם ולאנשים רגילים לא.

אז מה נשאר לעם? עוסקים בספורט אבל זה קטן יותר, למשל חץ וקשת. לא חרבות וחניתות של מלכים.

חגיגות עממיות, למשל בבריטניה, שהספורט עומד במרכזן- הרעיון הוא שבניגוד לדתות מונותאיסטיות אחרות שהיו עם תפיסת עולם ברורה ואותה ניסו להשליט על החברה, הנוצרים הבינו שיותר יעיל לא לכפות לגמרי את הנצרות אלא לשלב אותה בתוך מסורות מקומיות. התנאי היה שהכנסייה תארגן את האירועים וכך תכניס מאפיינים נוצריים. חלק מזה כלל גם תחרויות ספורטיביות.

ימי הביניים יתחילו להסתיים"כשיפילו את האדם מסוס", ירידת האבירות היא הדרגתית. חלק גדול ממקצועות האלו יקבלו ביטוי ספורטיבי, למשל ענף הסייף- עובר המרה מלחימה לספורט.

  • הכלים בעצמם- החרבות הופכות להיות דקות וגמישות ויהיה קל להפגין מיומנות, בשלב מסוים יוסיפו את החרוז בקצה כדי לא לפגוע ביריב. לטובת בטיחות ואסתטיקה
  • תרבות שלמה של אקדמיות לסייף, הכשרה לפיתוח טכניקה.

מעלים מחדש ערכים אסתטיים, המעמד לא נזקק רק להגדרה פורמלית אלא גם למערכת שלמה של מאפיינים חיצוניים, תרבותיים ופולקלוריסטיים שתגדיר אותו.גם היכולת לסייף או לרכב על סוס באופן אלגנטי מגדירה את האדם כחלק ממעד גבוהה יותר. מדובר על בורגנות שרוצה להתחבר לאצולה.

נתחיל לראות גם שורה של ענפי ספורט שלא יוצאים מתוך המקצוע הצבאי אלא הם חלק מההתנהגויות של המעמד, מעניקים לספורט מעמד מיוחד.

שני ענפי ספורט שהתפתחו הפוך- טניס, גולף.

מתקדמים לכיוון הספורט המודרני

תקופה חדשה, מודעת לעצמה שנותנת לעצמה שם מוגדר – וגם מגדירה את התקופה שקדמה לה ותוחמת אותה בזמן. התקופה המודרנית רצופה בשינויים חדים, רבים וחשובים שאפשר לחלק לכמה סוגים: כלכליים, דתיים, צבאיים ועוד. בכלל יש שינויים בסגנון ואורח החיים, שמשפיעים גם על הספורט.

השינויים בלחימה ספציפית משפיעים על הספורט: הענפים הקרובים לפן הצבאי נפתחים מהאליטה למעמדות עממיים יותר ומקבל פנים של ספורט ממש. הסייף למשל עובר מדו-קרב חרבות צבאי לספורט תחרותי, בתהליך הדרגתי. בתי הספר לסייף למשל מלמדים לא רק להרוג לצרכי לחימה, אלא גם לנצח את היריב במסגרת קריטריונים תחרותיים ספורטיביים מוגדרים ומוכתבים לפי סגנון.

חלק מהספרות שמתפתחת אז מתבססת למשל גם על השינויים בענף הסייף. כמו ענפים אחרים וכמו שנאמר על ענפי הלחימה, גם כאן זה ענף שנפתח לקבוצות אוכלוסייה עממיות יותר אחרי שהיה שייך לאליטה. זה כן נשאר סימן להתקרבות למעמדות גבוהים יותר (הון תרבותי מחופצן, ר' פייר בורידיה).

חץ וקשת היה ספורט של מעמדות נמוכים יותר. זה נשק שאפיין את יחידות החי"ר הפשוטות ומכאן הזיהוי שלו עם המעמדות הנמוכים יותר. חרבות הן מוצר יוקרתי יותר. כנ"ל החזקה בסוסים.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים