ניתוח חניכיים והפרטים שחשוב לדעת

הצעד הראשון בהבנה של ניתוח חניכיים הוא הבנה של החניכיים, או יותר חשוב – מה הם הדברים שגורמים לאדם כמוך וכמוני למצוא עצמו קובע תור לניתוח חניכיים. ישנה רשימה ארוכה של בעיות חניכיים ושיניים, והרבה מהן לא דורשות התערבות כירורגית. מה שכן, אותן בעיות שלא דורשות ניתוח עלולות להתפתח, במידה ולא יטופלו בזמן, ולהעמיק את הנזק שהן עושות.

במצבים של דיסהרמוניה ממושכת, מצב בו אלמנטים שונים, בין אם זה השיניים, החניכיים, ואפילו החך או הלסתות עוברים הליכים של חולי ברמות שונות, הנזק עלול להצטבר עד כדי כך שטיפול "רגיל" פשוט לא יעשה את העבודה. פרט למקרים של טראומה וחבלה, הרי שמרבית מחלות השיניים והחניכיים שמובילות לצורך בניתוח הינן מחלות עם תהליך התפתחות הדרגתי, סיבוכים לאורך זמן, ובעצם מצבים שאפשר לעצור כמעט בכל שלב בדרך, כדי להימנע מהמצב בו אין ברירה אלא לנתח.

 

גורמים ברקע לניתוח חניכיים

  • גנטיקה – ישנם אנשים עם נטייה גנטית לחולשה וחולי בחניכיים. בין אם זה נטייה לנסיגה קשה, או סוג רוק שיוצר הרבה מאוד משקעים סביב שורשי השיניים, או שילובים שונים של קשיים גנטיים, כולל אתגרים מבניים בלסת ובחניכיים.
  • תזונה – תזונה לקויה ולא בריאה, ובעיקר כמובן תזונה של סוכר רב המעודד את הבקטריה השלילית להתפתח על השן ולייצר מרבצים בחניכיים, עלולה להוביל למצבים דנטליים מורכבים, כולל לצורך בניתוח חניכיים.
  • הזנחה – במידה וכבר ידוע על מחלה כלשהי, נסיגת חניכיים, דלקת חניכיים וכיו"ב, המצב אובחן, ואולי אף נעשה ניקוי ראשוני או טיפול אחר, הרי שבמידה והמטופל יזניח את המצב ולא ייגש לבצע את הפרוטוקול הרפואי במלואו, שלעיתים דורש מספר טיפולים (כמו בהקצעת שורשים לדוגמא), הרי שהנזק לא יפסיק להיווצר, לעיתים עד למצב הדורש התערבות כירורגית.
  • מחלה – ישנן מחלות, לעיתים מהירות בהתפתחותן, היוצרות נזק משמעותי ומהיר במצב הפה בכלל והחניכיים בפרט. במצבים אלו יש לפעול במהירות, ולעיתים יש קודם כל לעצור את התפתחות המחלה עם טיפולים מקדימים כגון נטילת אנטיביוטיקה, ואולי אף לעצור את התפתחות והידרדרות המחלה בכדי למנוע את הצורך בניתוח.

 

מתי עושים ניתוח?

ניתוח חניכיים נעשה רק במקרה הצורך, ואף רופא שיניים לא יבחר בהליך המורכב יחסית במידה וניתן לעצור את התפתחות המחלה באמצעים אחרים. לעיתים מתן טיפול בקליניקה יכול להספיק, וזאת לצד שינוי הרגלי תזונה והרגלי טיפוח השיניים. במרבית המקרים אנשים הדואגים לאכול נכון, לצחצח שיניים נכון ובהתמדה, ולהגיע לביקורת קבועה אצל רופא השיניים, כלל לא יגיעו למצב בו הם זקוקים לניתוח חניכיים.

ועדיין, עקב מצבים מורכבים ושילוב של בעיות כגון מחלת רקע ותזונה לא נכונה, או נטייה גנטית כפי שתואר לעיל, אדם עלול למצוא עצמו מקבל המלצה לניתוח מרופא השיניים שלו. מקרים אלו הם לרוב מצבים בהם ישנה מחלת חניכיים מתקדמת וחמורה שמהווה סיכון גדול לחניכיים עצמן ואפילו לעצמות הלסת.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים