מזכרות לבר מצווה דתית

בר מצווה הוא מעין טקס חניכה זכרי-יהודי, הנחגג או נערך בשלהי גיל 13 של הנער. זאת כי, לפי מסורות יהודיות מסוימות, מגיל זה לנער אפשרות לקחת אחריות על מעשיו מבלי להיתלות בהוריו כדי לכלכל את חייו (בהיבטים מסוימים). או במילים אחרות, ההורים כבר לא אחראיים למעשיו מגיל זה. בין אם זה נכון ובין אם לאו, המסורת מעודדת מעין שבר בהתנהלות חייו של הנער ומעמיקה את המסר של תהליך האינדיבידואציה, שעל פי הפסיכולוגיה המעמיקה של פרויד, מדובר על תהליך של הפיכה לאדם שלם ועצמאי. ועבור זה יש לנתק תלות והזדהות עם מערכות קודמות של ערכים, כמו גם עם ההורים והמשפחה (לפחות ברובד מסוים).

 

איך עושים זאת בזרם היהדות האורתודוקסי והקונסרבטיבי?

בזרם היהדות האורתודוקסי ואולי גם הקונסרבטיבי, הזרמים שלמיטב הבנתנו נחשבים כאלו המפגינים מסירות גבוהה לדרכים הישנות בהן היו מנהלים טקסי דת, מנהלים את טקס בר המצווה בדרכים שיכולות להיות דיי מסורתיות. לדוגמה, המצווה הראשונה בה הנער לוקח חלק, יכולה להיות "קריאת שמע", מתוך תפילת ערבית. שכן, בלילה הקודם ליום הבר מצווה, ובראשית יום הולדתו ה-13 (עם צאת הכוכבים), הוא כבר מתחייב לתהליך עם קריאת שמע של תפילת ערבית.

כלומר, באם הולכים לפי הסדר הטבעי של הזרמים הקונסרבטיביים והאורתודוקסיים – הנחת התפילין היא איננה מצווה המתחילה רק ביום בו מגיע הנער לגיל מצוות, אלא שמתבקש לעשות לו חניכה לקיום המצווה הזאת בטרם מלאו לו 13 שנים. אין באמת מנהג אחיד בנושא הזה, אלא שזה כמו פשוט "מקובל", שכזה.

 

 איך עושים זאת בזרם הרפורמי?

למעשה, גם התנועה הרפורמית שיכולה לשמור על המנהגים המסורתיים של הטקס, חוגגת או עורכת את בר המצווה עם השלבים המסורתיים: עליה לתורה, קריאת ההפטרה, התפילין, זריקת הסוכריות וכיוצא בזה. אלא שבקהילה הרפורמית אפשר שיהיה דגש על חוויה בעלת תוכן, ולא רק "תוכן תיאורטי-דתי" לכאורה. לא שזה הדגש בזרמים האחרים, אלא שכאן הדגש הוא ספציפית על תוכן, כנאמר. על כן קיימת הכנה ומפגשים קבוצתיים כדי להעמיק במשמעות הטקס, במרכיבים, ובדרך בה כל זה מתקשר לזהות יהודית וישראלית ולהיבטים של אחריות חברתית ובגרות.

למעשה, ההורים יכולים להשתתף בטקסי ההכנה ולהיות חלק מהליכי ההכנה, במקרים מסוימים. האווירה בתהליכי ההכנה הללו יכולה להיות דיי שוויונית ומשפחתית. בני המשפחה מוזמנים להעשיר את הטקס המסורתי כדרך הביטוי האישי ו/או המשפחתי שלהם, על ידי ברכות, בהשתלבות בהנחיית תפילה ובדרכים אחרות. הדגשים הם קרבה משפחתית וקהילתית וחיבור אל מטבע התפילה המסורתי. התפילה יכולה להיות מובלת על ידי רב רפורמי ואפילו רבה רפורמית (מה שכנראה לא יקרה בזרמים האחרים, אולי כן בקונסרבטיבי).

 

מזכרות לבר מצווה דתית – ייבוא מתנות מסין?

ולגבי מזכרות שניתן להשאיר לאורחים במסגרת בר מצווה – ובכן, זה מאוד תלוי. באם מדובר בטקס דתי, אפשר לשקול להאיר ספרוני תהילים ושלל מזכרות דתיות. אולי ישנן אריזות מיוחדות לחפצים שרוצים ליצור במיוחד עבור המזכרות הללו. כך או כך, ניתן להוזיל בעלויות, בייחוד אם מזמינים הרבה אנשים – באם מזמינים לפחות חלק מהרכיבים למתנה – מסין. על פי כן, פשוט לבצע יבוא מתנות מסין לצורך העניין הזה ולראות מה ניתן להרכיב שיכול להתאים לרוח האירוע ולרוח הנתינה.

למה אנחנו בעצם מתכוונים? מה הקשר בין יבוא מתנות מסין, לבין מזכרות לבר המצווה? ובכן, כאשר רוצים לברור בין מגוון דיי נרחב של מוצרים, שכל אחד מהם יכול לספק רעיון מעניין ואף מושך כמזכרת לבר מצווה, אפשר לראות ולהתבונן בהיצע המונח לפנינו בשווקיה של סין. מדובר על מוצרים שיכולים להיות די בסיסיים, ואף ברמת חומרי גלם ומדובר על מוצרים שיכולים להיות מורכבים ואף מיוחדים.

 

2 שאלות במסגרת יבוא מתנות מסין

כך שאפשר שגם נקבל רעיון, וגם נוכל לייבא אותו לארץ בעלות שיכולה להיות די משתלמת. אלא שעולות שתי תהיות: האם איכות המוצר תהיינה גבוהה מספיק, והאם משתלם לייבא בכמויות קטנות? אלו הן שאלות מצוינות, ועל פי כן מתבקש ליצור קשר עם חברה שתסדיר את הנושא באופן מקצועי. שכן, רק מי שנמצא בתחום יכול לזהות את האיכות של המוצרים המיובאים מסין. ולדעת, האם יש עליהם בקרת איכות והאם הם במצב מספק כדי לשמש, לדוגמה, כמזכרות לבר המצווה.

ובאשר לשאלה השנייה, חברה שעובדת בתחום, לבטח יכולה לעזור הן במענה לשאלה והן בפתרון מספק. וזאת, שכן ישנן חברות שמאפשרות לייבא כמות קטנה של מוצרים. כך שאם לדוגמה יש 20, ואפילו 200 מוזמנים לבר מצווה – ייתכן שיהיה בכך היגיון להביא רק 20-200 פריטים במסגרת זו של ייבוא. האם זה יהיה זול יותר מאשר לרכוש מזכרת דומה בארץ? אנחנו לא יודעים. זאת כי מדובר בשאלה שניתן לענות עליה רק כאשר מבררים. כאשר הנקודה היא לשאוף להוזלת עלויות תוך יבוא מתנות מסין.

 

 

לפרסום כתבה, השאירו פרטים