כיולים – כל כמה זמן צריך לעשות את זה?

אחד השירותים המשמעותיים ביותר שצריך לבצע במכשירי מדידה ושקילה, זה כיול המכשירים על מנת שיהיה ניתן להשתמש בהם בצורה תקינה ונכונה. תהליך כיול נדרש בשביל שיהיה ניתן לבצע מדידות מדויקות ואמינות במכשירים השונים.

אם לדוגמא יש לנו משקל המסוגל למדוד פריטים מסוגים שונים ולקבוע את המשקל שלהם, הרי שתהליך הכיול נועד בשביל לעזור לנו לבצע תהליך מדידה נכון ומדויק, בשביל שנקבל תוצאה אמינה בסופו של דבר.

כיולים הם תהליך שצריך לבצע במעבדה המתמחה בתחום, בעזרת אנשי מקצוע וציוד מתאים. לא כל אחד יכול לעשות לבצע תהליך כיול, שכן אין לו את הידע הדרוש בשביל לדעת איך לאבחן את הבעיה, למדוד את המכשיר ולבצע בו כיול, ולאחר מכן לבחון שאכן הוא מתפקד כראוי אחרי תהליך הכיול. זו הסיבה שאם אנחנו נדרשים לתהליך כזה, הרי שעלינו לקחת את המכשירים למעבדות מקצועיות ואיכותיות.

מעבר לשאלה מי יכול לבצע עבורנו את התהליך, עולות גם שאלות נוספות, כגון, כל כמה זמן צריך לבצע כיולים ואיך קובעים זאת. במקרים רבים, בוודאי כשמדובר על כלים מקצועיים ואיכותיים, צריך לעשות זאת באופן מסודר ומותאם, וכמובן בהתאם לתקן, אחרת לא ניתן לקבל תוצאות איכותיות.

 

כל כמה זמן צריך לבצע כיול למכשירים?

כל מכשיר בנוי ועובד אחרת, לכל מכשיר מדידה יש תקנים שונים, כאשר רוכשים מכשיר כזה או אחר, צריך לבדוק היטב את ההוראות וכן את התקנים הרלוונטיים עבורו, רק כך אפשר לדעת כל כמה זמן יש לבצע את הכיול הנדרש. חשוב שהתהליך הזה יתבצע בהתאם להוראות, הן בשביל שיהיה ניתן להשתמש בו בצורה סדירה והן בשביל שהתוצאות אכן יתקבלו.

אם נניח מדלגים על בדיקה או מחליטים לדחות בדיקות כיול מסוימות, מאוד ייתכן שמשלב מסוים התוצאות לא יהיו אמינות אלא בסטייה מסוימת, ומעבר לכך, יכול להיות שלא ניתן יהיה לעשות בהן שימוש גם על פי התקן, מה שעלול להביא לכך שכל תהליך העבודה יהיה לחינם.

ישנם אמצעים וכלים שצריך לכייל כל חצי שנה, ישנם כאלה שאפשר לכייל כל שנה, וישנם כאלה שאפשר למשוך גם מעבר לכך.

 

מה המשמעות לא לעשות כיול?

מכשיר שלא עובר תהליך כיול בזמן, לאט לאט יתחיל "לזייף" והתוצאות שלו יהיו מאוד לא אמינות, ברמה כזו שלא יהיה ניתן לעשות איתן דבר. מכשיר שלא עובר תהליך כיול בזמן, יכול גם להיהרס עם הזמן, מה שעלול להביא לידי כך שגם אם נעשה כיול בשלב מאוחר יותר, זה לא יעזור.

לכן יש משמעות גדולה לא רק למוצר אותו אנחנו קונים ובו אנחנו משתמשים, אלא גם לאופן בו אנחנו מבצעים את הכיול וכאמור, כל כמה זמן אנחנו מבצעים אותו ומי מבצע אותו עבורנו.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים