חברות עבדים בעולם החדש

היספניולה– אי ש1/3 המערבי שלו – סן דומינגו (צרפת) ו2/3 מזרחי – האיטי (ספרד).

לאחר מכן הסוכר עובר לקובה.

חברות עבדים בעולם החדש:
6 מרכיבים עיקריים;

  1. מרבית כוח העבודה – עבדים
  2. גידול דמוגרפי שלילי – זקוקים לזרם מתמיד של עבדים חדשים
  3. עבודה חקלאית במטעים קפיטליסטיים שבהם מאות עובדים – מקסום רווחים (בניגוד לתפישה האוטרקית של העולם הישן)
  4. בעל האחוזה שולט על כל תחומי החיים של עבדיו
  5. במטעים ייצרו תוצרת מיוחדת שנמכרת בשווקים המרוחקים של אירופה. תלויה במסחר ארוך טווח ומלבד מה שמגדלים צריכים את הכל מבחוץ.
  6. שליטה פוליטית של מערכת כלכלית שמבוססת על שליטה ממרחק של יבשת

התלות הכלכלית כ"כ גדולה שכל תנודה בצריכה באירופה משפיעה על העולם החדש. אולי זו חברה גלובאלית, לראשונה בהיסטוריה.

הפזורה היהודית בעולם האטלנטי:

המערכת האטלנטית (סחורות, חיות, חיידקים/מחלות, אנשים..). דיברנו על מה עובר, אבל מי העביר? מי הסוחרים? מה הן רשתות המסחר? חשיבות גדולה מאד לקבוצת סוחרים- נדבר על קבוצה אחת מסוימות: "הפזורה הספרדית היהודית", הקונברסוס CONVERSOS. מומרים, אנוסים… המירו את דתם מיהדות לנצרות. תופעה נרחבת בחצי האי; גם בספרד וגם פורטוגל של ימינו. תוצר של 1492 שהתחיל הרבה לפני, מאה שנה לפני. 1391 –פרעות קשות בספרד שכתוצאה מהן נהרגים 25,000 יהודים וקבוצה גדולה של יהודים מחליטה להמיר את דתה לנצרות. שלב נוסף – 1412, צווי ויאדוליד (VALLADOLID שבקסטיליה) שמגדירים לגבי היהודים והמוסלמים איפה הם יכולים לגור ובאילו מקצועות הם יכולים לעסוק. יהודים לא יכולים לעסוק במקצועות רווחיים אופייניים (רופאים, אוניברסיטאות, מוסדות שלטון..). הצווים גורמים לכך שעוד קבוצה גדולה של יהודים מתנצרת. המתנצרים זוכים לכינוי CRISTIANOS NUEVOS. למעשה הרבה מהם ממשיכים להחזיק בסתר במנהגים ובאלמנטים דתיים יהודיים. זה גורם למרמור – לא באמת נוצרים, סתם גונבים פרנסה. 1478 מוקמת האינקוויזיציה ע"י מלכי ספרד איזבל ופרדיננד. 1492 – גירוש יהודי ספרד . ניתנת להם ברירה – המרת דת או גירוש. תיאורטית אחרי 1492 אין בספרד יהודים או מוסלמים, חברה הומוגנית נוצרית.

בפועל אותה אוכלוסייה של אנוסים שנשארים בספרד ממשיכה ברובה לקיים חלק מהמנהגים היהודיים (שבת, הדלקת נרות, הימנעות מחזיר..). עד היום יש קהילות נוצריות שמקיימות מנהגים כאלו, מה שאומר שאבותיהם היו אנוסים.

1492 מי שלא מוכן להמיר את דתו יוצא מספרד ומתחיל לנדוד – לפורטוגל (1497 גם שם גירוש, תהליך דומה ואינטנסיבי יותר).אז היהודים מחפשים מדינות סובלניות יותר באירופה. הולנד, צרפת, המבורג, איטליה ומאוחר יותר לונדון.. זו הפזורה הספרדית היהודית. הם ממשיכים לקיים חיי קהילה ומנהגים באדיקות יתרה ועם היררכיה ברורה ומגדירים את עצמם כאומה- NACION/NACAO. מקיימים מדינה בתוך מדינה – יש להם אוטונומיה מסויימת במדינות החדשות. המדינות מקבלות אותן בגלל סיבה מסויימת – עיסוקם במסחר סובב עולם. בעיקר הולנד, צרפת, איטליה ואז לונדון.

מאפיין מובהק – מיעוט ללא מדינה בניגוד למיעוטים רבים בעולם הישן/חדש. למה זה חשוב? כמה אנוסים אחרי 1492 בספרד? מעריכים כ-80,000. היהודים עסקו במסחר כי כל שאר המקצועות היו סגורים בפניהם ובחרו להגיע לערי נמל. בצרפת – במערב.
הבדל בין מוסלמים מומרים ליהודים מומרים – למוסלמים יש לאן ללכת וליהודים אין.

העולם שנוצר, למשל בקאריביים, הוא עולם של אנשים ללא שייכות מדינתית ועם קשרים קהילתיים ענפים. זה יתרון אדיר עבורם כבוני רשתות המסחר החדשות שנוצרות בעולם החדש. הם מייחסים את עצמם קודם כל כיהודים והמדינה שהם במקרה נמצאים בה פחות רלוונטי להם. זה מאפשר להם לנוע בין העולם הפרוטסטנטי לקתולי. והם נתפשים כך גם מבחוץ. הם דינמיים, נעים ממקום למקום. לפעמים מבטאים את יהודתם ולפעמים לא. מציגים עצמם בשמות אחרים וכו'. גם מומרים וגם לא מומרים. יהודים היו מתייחסים למומרים אחרת, אבל נשמר הקשר שהוא הרבה פעמים משפחתי. אחת הדרכים לשמור על הקשרים – באמצעות נישואין. אחת התופעות הקיצוניות ויוצאות הדופן –הפזורה הספרדית היהודית המשגשגת בהולנד, שהייתה סובלנית מאד לאחר באותה תקופה. שני מקומות: קורסאו (אי קטן בקאריביים), סורינאם (איפה שהיום הגווינות הצפרתית וההולנדית). 2/3 מהאוכלוסייה הלבנה – יהודים שרובם בעלי מטעים.בסורינאם יש קבוצה יחסית משמעותית של צאצאים מולטיים MULATO(אבא לבן אמא אפריקאיתמשוחררת) שנתפשים כיהודים ומקימים קהילה יהודית במאה ה-18 (לא מצליחים להשתלב בקהילה היהודית של סורינאם, רק כסוג ב'). אם האם שיפחה – אין לילד שום זכויות. בסורינאם יש הרבה עבדים שקונים חופש.

אחד ההסברים – אין ליהודים ברירה. הישרדותם תלוייה ביכולת המסחר שלהם (אי אפשר לקנות אדמה/לקנות קשרים פוליטיים). על יהודים יש מגבלות גם בעולם החדש (מיסים ספציפיים ליהודים, אי אפשר לקנות קרקע, איסור הצבעה).

הרבה מומרים גם עסקו במסחר מתוך קשרים משפחתיים, היכרות של דורי דורות וכו'.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים