הספורט המקצועני האמריקאי

באירופה מילת המפתח היא המועדון, למשל ריאל מדריד. המקבילה באמריקה היא הזיכיון –Franchises. הקמת קבוצה בNBA  היא כזו- מוצאים עיר שאין בה קבוצה עדין, מגייס טון כסף ובאים לליגה עם ספר שכדאי להם שנקים את הקבוצה במקום שבחרנו. כלומר היחידה הכלכלית זה לא אני כבעלים של הקבוצה אלא הליגה!! זה דומה לזיכיון להקמת סניפים של מקדונלס. כמה זה יהיה ריווחי להקים סניף במיקום מסוים וכמובן שלא יפגע בסניפים אחרים שקיימים או במקרה שלנו קבוצות אחרות.

מה ליגה ומה משמעות הזיכיון?

המודל המסחרי האמריקאי, בניגוד לאירופה בה המדינה עומדת במרכז, באמריקה זה מודל שלא המדינה עומדת במרכז אלא משמשת כרגולטור בלבד. כלומר, המדינה לא מארגנת, לא מכתירה את האלופה (שלא כמו מקומות בהם נשיא המדינה מעניקת את הגביע). באמריקה יגיש את זה נציב הליגה לבעלים של הקבוצה.

מה זה ליגה? למשל הNBA, הכדורסל נולד באוניברסיטאות אחר כך התחיל להיקלט בערים ע"י קבוצות עירוניות והרבה מהגרים גרמנים, איריים וכו' וקמו קבוצות במין ליגת שכונות שכזו. אחר מלחמת העולם השנייה עולים כמה רעיונות מתכנסת קבוצה של בעלי עסקים בניו יורק ומקבלים החלטה להקים קבוצה ומה הרעיון שעומד מאחוריה? אולמות שעומדים ריקים במהלך השבוע פרט להופעות שיש בסופש, וככה נולדה הליגה בעזרתם של בעלי האולמות בניו יורק. הרעיון הוא אלמנט בידורי. כל מי שרוצה להצטרף לליגה צריך להצטרף על פי פרמטרים שלה. החוקים היו ידועים לפי החוקים הכללים, אבל אז הבינו שהמשחק לא ממש מלהיב ולכן הם מוסיפים ומשנים כל הזמן על מנת להשאיר את הצופה נלהב ואת המשחק מעניין ומותח יותר, גם אם זה לא כמו החוקים הרשמיים של הכדורסל.

שנות ה-60 קמה מתחרה לליגה זו הABN, הליגה מתקיימת קרוב לעשור, היא בתחרות עם הNBA וכדי לנצח אותה עם משחקים כדור צבעוני, כמו כן מכניסים אלמנט קו חיצוני של 3 נקודות לסל, מה שאין בעולם ובפרט בNBA, זה הפך את המשחק ליותר מעניין. אך זה לא עזר והליגה התפרקה. קבוצות שיכלו קנו את מקומם בNBA. בגלל שזה עסק מסחרי אפשר לתקן אותו ולהפוך ליותר אטרקטיבי ודינאמי.

חלק גדול מהליגה הוא גם השיקול הגאוגרפי.

מה עושים כדי שהליגה תהיה אטרקטיבית? להתאים את עצמה למסחר, שינויי תדמית, אם התדמית של הליגה לא טובה הוא יכול להעיף שחקנים מהקבוצה. דבר נוסף, כדי שתהיה אטרקטיביות חייב להיות תחרותיות, איך נדאג לזה? משחקים מעניינים, הגינות וכו' אבל שיהיה איזשהו שוויון. כלומר למשל אופן פריסת הקבוצות, להיות מחולקות באופן מאוזן בכל הליגה. קבוצה אחת בעיר. הסיכוי שתקום קבוצה קרוב לקבוצה אחרת הוא קטן. למרות שבניו יורק יש שתי קבוצות לכל ענפי ספורט אבל זה ספציפי להם.

דבר נוסף כדי שהליגה תהיה תחרותי צריך לאפשר לקבוצות החלשות להתחזק, המנגנון הראשון הוא דראפט= מערכת גיוס שחקנים. מאחר והליגה היא גם עסק מסחרי יום הדראפט הוא יום שידורים מיוחד. המשמעות היא שקבוצה שמסיימת שמקום נמוך מקבלת אפשרות להתחזק באמצעות קניית שחקנים חזקים חדשים. הדראפט הוא מנגנון שוויוני ומאזן במדינה היכ קפיטליסטית.

המרכיב השני תקרת שכר, הגיעו למסקנה שהדראפט לא מספיק טוב, ומצאו פטנט נוסף. לקבוצות יש מגבלת שכר אותן ניתן לשלם לשחקנים. מוצאים פטנטים כמובן אבל יש קריטריון שוויוני.

אמריקה בתחום הספורט רואה בתחרותיות כמה שאנחנו רואים שוויון, העיקר שיהיה בסיס משותף שיעזור לתרות הוגנת ומושכת ולא באמת חשוב השוויון בין כל הקבוצות והאנשים, מה שמשחק הוא תמיד הכסף ואיפה אפשר להרוויח יותר.

חלק מהמקומות בספורט המקצועני האמריקאי כן חשוב להם ליצור זהות קהילתית, למשל בוסטון. למשל בולטימור. עקרו את הקבוצה ובולטימור נשארה ללא קבוצה. בסוף שנות ה90 הקליבלנדבראונס מחליט להעביר את הקבוצה שלו לבולטימור. מנהלים משפט והוא זוכה כי זו הקבוצה שלו אבל הם זוכים לשמור את השם בקליבלנד. השאלה איך נחבר את הקבוצה נטולת המסורת לעיר? משאל בקרב תושבי העיר השם הנבחרים "העורבים" רייבנס. אבל זה לא מספיק. …

הליגות המקצועניות: מה במרכז? לא הקבוצה, כמו באירופה. אלא הפרנצ'ייז – במובן העסקי. כדי שזה יצליח כלכלית צריך לדאוג לכמה מרכיבים. קודם הליגה, ובמובן מסוים המדינה, משמשת כרגולטור. היא אחראית על תדמית, שמירת תחרותיות (דראפט, תקרת שכר, קנסות) ועוד. הניסיון הוא להפוך את הליגה בפני עצמה למותג, למוצר עצמאי במידה מסוימת. הליגה יכולה לפשוט רגל בעצמה, כלומר היא מסגרת משלה.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים