ברוך שפינוזה

אמסטרדם- מגיעים הרבה יהודים פולנים. הסיטואציה הזו של מעין תסיסה תמידית של פורענות, מרידות, גירושים, זו הסיטואציה של אמצע המאה ה-17, נותן לזהות את פרק הזמן הזה כקו תפר בין התקופה שקדמה וההתפתחויות החדשות. היהודים שהצליחו להעביר הון ממקום למקום הפכו בעיני השלטון לנכס, סוחרים אמידים, תעשייה מודרנית ראשונה. אותה תקופה שבה יש בודדים מקרב אותם היהודים בתנועה שגם מגיעים לחופי צפון אמריקה

1654: מס' יהודים בודדים נוחתים במושבה ההולנדית ניו אמסטרדם (לימים העיר ניו יורק)

1655: רבי מנשה בן ישראל מאמסטרדם, מבחר הספר "מקווה ישראל" מגיע עם משלחת יהודית לאוליבר קרומוול, שליט אנגליה, כדי לבקש את החזרת היהודים לממלכה הבריטית. המהפכה הפוריטנית באנגליה, היהודים באמסטרדם שמתחילים לדאוג לשלומם וגורלם הכלכלי מעיפים מבט מערבה ללונדון ומזהים הזדמנות לעבור למקום יותר בטוח.

מה הוא מנסה לטעון לטובת הרעיון של החזרת היהודים לאנגליה אחרי 300 שנה של גירוש?

  1. הטיעון הפרגמטי– מעתיק מלוצאטו, מנסים לשכנע את הבריטים שהיהודים לא יהיו מתחרים קשים או סכנה למשק האנגלי אלא ההפך, יביאו רק תועלת. הקו התועלתני הוא הקו שימשיך להדהד תוך כדי התפתחות של שיח לא פשוט באנגליה של המאה ה-17 סביב נושא הסובלנות בין דתית. הטיעון הזה כעבור זמן יעשה איזשהו רושם
  2. קרומוול מייצג כת משיחית, מאמינים שהם מביאים את מלכות שמיים עלי אדמות, בשביל זה תפסו את השלטון. מי כמו הפוריטנים מאמינים גדולים בספרי הקודש. אומר שאלוהים הבטיח וקיים, יהודים התפזרו בכל קצוות תבל, מצאו את השרידים באמריקה, צריך שיהיו בכל קצוות תבל גם פה באנגליה שריקה מיהודים. תביאו את היהודים בחזרה לאנגליה, עוד צעד מוחשי של הבאת הגאולה. קרומוול לא כ"כ משתכנע

גילוי אמריקה, עולם חדש- מערער את התפיסה התיאולוגית ומעלה שאלות, ארץ ישראל לא מרכז היקום, איך הרבנים לא ידעו. יהיו לשאלות האלו השלכות להפך. אצל מי המידע הטוב והמדויק ביותר? לעולם העתיק או לחכמים של ימינו? ערעור האם יש איזשהו רמז שפותר את תעלומת הגאולה המשיחית, אחרית הימים? האם גיליו אדמות חדשות, אפשר לומר משהו על עשרת השבטים האבודים? תפיסה תרבותית, הגותית, אומנותית לא רק אצל היהודים סביב השאלה של הימצאותם של עשרת שבטי ישראל האבודים. אנשים שחיו מתחת לרדאר של כולם- אולי אצלם יש את צאצאי השבטים. מנסה בן ישראל נתקל בספר שנכתב ע"י אדם שהיה באמריקה ומעיד על השבטים שמצא שם- דוברי שפה דומה למקראית, מנהגים מוזרים כמו שבת וכשרות, מקשר בין הציוויליזלציה האינדיאנית לחלק מהתרבות הישראלית העתיקה. מעורר אצלו את התקווה לגאולה מתקדמת

 

קרומוול נותן אישור זמני לא רשמי, יהודים פורטוגזיים בהולנד יוכלו לעבור לגור באנגליה. לא כתב רשמי או חוק בפרלמנט, סוג של הסדר לא פורמלי. למזלם של היהודים באנגליה, כי אוטוטו ייפול משטר הפוריטנים, יחזור משטר הכתר ויהפוך את כל החוקים- אין חוק, אז אי אפשר למחוק אותו וככה היהודים נשארים לאורך השנים עד המאה ה-19. עצם ההתחברות בין הטיעון השכלתני, תועלתני, פרגמטי לבין הטיעון המשיחי, מיסטי, רוחני, דתי- חיבור די טיפוסי לאותה תקופה, לחלק מן האנשים מתקבל על הדעת.

ברוך שפינוזה

1656: הוחרם ע"י הקהילה הפורטוגזית היהודית באמסטרדם בשל דעותיו השליליות והבלתי מתפשרות. לא היה היחיד, חרם גם על חואן דה פרדו. קהילה יהודית שקולטת יהודים חדשים, כאלו שיצאו מארון הנצרות לא מכבר והפרנסים של הקהילה מנסים להשליט סדר ומשמעת לגבי התאחדות בני הקהילה סביב נורמות שהשלטון הקהילתי יקבע. הנטייה של אליטות דתיות להנחית/להסדיר משמעת אמונתית זו לא רק תופעה יהודית אלא בכלל תופעה להפוך את האמונה ממשהו קצת אמורפי למשהו מקובע, כתוב, סדור. תקופה של מלחמות דת ופולמוסים

שפינוזה הפר את הנורמות האלו כשאמרו לו והזהירו אותו, לא חזר בו. בא עם רעיון מאוד מעניין ומוזר, כל מה שאנחנו רואים וחושבים הוא בו זמנית נגלה ונסתר- כל מה שיש, היש האינסופי שיש לנו שמות בשבילנו, יקום, קוסמוס, זהו האלוהים. זה החומר של היש האינסופי והאנרגיה, כל תופעה בטבע בסופו של יום הוא נובע מתוך המאפיינים של האינסוף. גם ע"פ תורת היהדות דאז ותורות דתיות אחרות, אין זיהוי מוחלט בין הבורא לבין הנברא. הבורא הוא נפרד מן היקום הנברא, הוא אומנם אינסופי. ברור לשפינוזה שמהקרא, כתבי הציביליזציה הישראלית הקדומה, אין תוקף אם כן לכל הדתות למיניהם שיש להן דוקטרינות תיאולוגיות תפלות לחלוטין ולכן הוא חטא. כפר בעיקר אם כי מצד שני מאמץ שיטה שטוענת שאלוהים זה הכול, כל מה שמחזיק את היש.

 

שבתאי צבי

1648:מכריז על ייעודי המשיחי, נסתר שהתגלה במהלך הזמן. מסתובב בקהילות סביב טורקיה, סוריה, מצרים, ארץ ישראל. מי שמגלה אותו ומקדם אותו ע"י מכתבים וחובות, הצהרות הוא נתן העזתי. מכריזים על כך ששבתאי צבי הוא המשיח שיביא את הגאולה. בתוך העולם החומרי, יש רוח אלוהית שלא נגלית לנו. ה התפקיד של המשיח פה? לא להפוך את עם ישראל שוב לריבון בארצו, לקבץ את כל גלויות ישראל. הכול במטפיזיקה ולכן יכול אדם אלמוני, תו כדי שחרור ניצוצות האלוהות, יביא בסופו של דבר את המפתח שיפתח את הדלת לפעולת הגאולה. אני רק צריך להציץ לכלים השבורים, להוציא את ניצוצות האלוהות, לשחרר אותם ואז הכול יתחיל לרוץ, ריאקציה גרעינית הפוכה.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים